Pro koho vlastně píšeme?

ledna 18, 2017

Ahoj všem,
nedávno jsem četla článek, který se zabýval mnoha tématy z blogerského života. Nejvíc mě na něm ale zaujal odstavec, kde slečna upozornila na to, že jsou naše blogy vymezené pro určité skupiny lidí - respektive řečeno, že je zase tolik lidí nečte. Nejdřív jsem měla pocit, že s ní musím nesouhlasit, ale když jsem se nad tím pořádně zamyslela...

Ano, je to opravdu tak. Vezmu pro příklad svůj blog; největší skupinu čtenářů tvoří jednoznačně blogeři. Dále rodina, možná pár přátel nebo spolužáků. A najednou jsem na konci seznamu. 
Samozřejmě, občas sem zajde někdo, kdo mě najde třeba ve výsledcích na googlu, ale nejde říct, že by se jednalo o pravidelné návštěvy. 

A i přesto, že se dnes považuje za blogera každý, kdo má počítač a umí sepsat jednu smysluplnou větu, je nás opravdu málo. 

Dám ještě nějaký příklad, co mě zrovna napadl - když si chcete koupit nějakou věc, na jakou recenzi se podíváte nejdříve? Já osobně vždy zvolím nějakou stránku, která věc prodává a přečtu si diskuzi. Recenze blogerů jsou pro mě užitečné spíš kvůli tomu, že se dozvím něco o novém produktu, o jehož koupi bych předtím neuvažovala. 

Nebo třeba články ze života. Mám pocit, že by mi - kdybych nebyla bloger - přišly nezajímavé. A přitom je nyní zbožňuju, mám pocit, že je pro mě autor článku spíš přítel, který mi vypráví svoje příhody, než jen jakási anonymní osoba za počítačem. A stejně to beru i z pohledu pisatelky, myslím si, že si díky tomu vytvářím lepší vztahy se čtenáři, protože mi mohou nahlédnout do života, pochopit moje myšlenkové pochody. Ale pro normálního člověka je to nuda. 

Těžko říct, jak bych se na to dívala, kdybych s blogem žádnou zkušenost neměla. Jakým způsobem bych na autory nahlížela, jaká témata bych vyhledávala, či jestli bych vůbec něco, jako jsou blogy, četla.

A jelikož mě v téhle věci zajímal hlavně názor ostatních lidí, tak jsem hodila kratší dotazník na vinted.cz (nic extrémně propracovaného, pár jednoduchých otázek, které mi ale odpověděly na podstatné věci).

Výsledky mě příliš nepřekvapily. Na otázku, jestli mají blog, odpovědělo třičtvrtě lidí ne s tím, že dvě třetiny si ho ani neplánují založit - což mi vlastně docela vyšlo, protože tenhle dotazník primárně směřoval na právě tyto lidi. V následující otázce se ukázalo, že většina z těchto lidí ostatní blogy vůbec nesleduje, ročně si přečte kolem deseti článků. Dalším bodem bylo, zda důvěřují recenzím blogerů například na kosmetiku nebo knihy. Ani jedno ano, buď jak kdy, nebo vůbec. A jako poslední otázku jsem zvolila, co si myslí o trendu blogování. 80% odpovědělo, že jim to je jedno, 17%, že se jim to nějak vyhnulo, 2% ho nedpodporují a pouze jeden jediný člověk dal, že ho podporuje.

Další část dotazníku směřovala zase na ty, kteří blog mají/měli. Otázka, jaké skupiny váš blog nejčastěji sledují, se nakonec ukázala jako podobná s mým názorem v tomto článku - ostatní blogeři, přátelé. Náhodní návštěvníci měli minimální zastoupení. Jako bonus jsem se zeptala, od které z těchto skupin mají nejvíce komentářů - ostatní blogeři. Celý dotazník jsem uzavřela otázkou, kolik náhodných lidí z jejich okolí (z deseti) má nějaký zájem o blogy. Nejvyšší odpověď byla 6/10, jinak lidé povětšinou odpovídali 1-2/10.

Ještě je nutno dodat, že 75% odpovědí bylo od lidí ve věku 15-24 let, 9% 25-34 a 6% 35+, 14- se bohužel nenašel nikdo, zajímal mě názor mladších, ale to bych to asi neměla házet na vinted v jedenáct večer :D

Nyní mě hodně zajímá váš názor - hlavně kvůli tomu, že vím, že mě navštěvují z 90% právě ostatní blogeři, takže tady může být naopak většinový názor velmi rozlišný.
Mějte se krásně, ahoj!

You Might Also Like

10 komentářů

  1. Zajímavý článek. Mně bude sedmnáct a aktuálně blog nemám a nemám nějakou potřebu si ho zakládat- hlavně teda nevím moc kde. Blog.cz se mi tolik nelíbí designem a propracováním, ale na blogspot nebo ostatních serverech se člověk, pokud úplně začíná, tolik neprosadí- v podstatě vůbec. Co si o tom myslíš ? :)

    No takže nejsem blogger, ale pár blogů sleduji. Snažím se stále hledat další, ale je to těžké najít někoho, kdo mi bude sedět a bude vydávat kvalitní články :D
    Recenze od bloggerů beru stejně jako recenze v diskuzích. Možná i vážněji, protože do diskuze může napsat každý "jouda" :D, ale vlastní udržovaný blog na mě působí víc důvěrněji :D

    OdpovědětVymazat
  2. Lidé nevěří v recenzi blogera? To mě dost zaujalo, já třeba mám ráda recenze blogerů, více se o produktu rozepíší a přijde mi ten článek zajímavější než recenze v diskuzích. Ale vůbec mě nepřekvapuje, že blogy čtou v podstatě jenom blogeři a blogerky. Mám pocit, že ti lidé, kteří blog nemají mnohdy ani neví, že blogový svět existuje - tedy tak to na mě působí.
    http://life-by-marie.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  3. Velice zajímavý článek. A kdybych si k blogu nerozjela i web asi bych souhlasila. Ale vzhledem k tomu, že jsem takový blogo-web skutečně rozjela nesouhlasím. Na tuto stránku mi chodí převážně normální lidi. Dejme tomu. Ano je to úzká skupina, ale funguje taky chvilku. Navíc blogerů je minimum. A sem tam někdo ze známých se odhodlá znuděně něco přečíst. :D Ale možná je to taky mou prezentací. Udělala jsem si publikum na twitteru a od tama většina lidí taky je. A je fakt že o sexu a erotice čte asi i dost lidí mimo blogy. :)

    Jinak můj blog, když je aktivní navštěvuje dost lidí z fb, tam je 85% lidí blogeři nebo známí. Ale už jsem tam taky viděla ty "normální" jak já jim říkám :D

    OdpovědětVymazat
  4. Mám pocit, že teďka jediný, na co se zmůžu, je souhlas...
    I když, nedávno jsem ještě pracovala na blogu, který nyní postupně přestěhovávám - a všimla jsem si, že tam se hodněkrát objevovali neblogerští čtenáři. Záleží na tématu, o kterém bloger hodlá psát, a zda ho to taky bude bavit xD

    OdpovědětVymazat
  5. Mám pocit, že teďka jediný, na co se zmůžu, je souhlas...
    I když, nedávno jsem ještě pracovala na blogu, který nyní postupně přestěhovávám - a všimla jsem si, že tam se hodněkrát objevovali neblogerští čtenáři. Záleží na tématu, o kterém bloger hodlá psát, a zda ho to taky bude bavit xD

    OdpovědětVymazat
  6. Podľa mňa je normálne, že blogeri sledujú iných blogerov, robíme rovnakú vec, máme podobné záujmy a nevidím na tom nič zlé, práve naopak. Z okruhu rodiny a priateľov mám čitateľov minimum, sem-tam si niečo prečítajú, ale ani sa im nečudujem, každý máme iné záujmy. Nedôvera v recenzie blogerov sa mi nejako nezdá, možno tí, ktorí spolupracujú s každou firmou tak áno, tým by som fakt neverila. Recenzie obchodov sú však podľa mňa oveľa menej dôveryhodné ako recenzie blogerov. A články o živote, tak to súhlasím, tie veľmi zaujímavé nie sú pokiaľ nejde o mega slávnu osobnosť.

    OdpovědětVymazat
  7. Hm... zajímavý článek... hlavně se mi líbí, že jsi dělala i dotazník :-) Já nevím, je pravda, že můj blog navštěvují víceméně opravdu jen blogeři... u rodiny a přátel to zakazuju, (nebo spíš neřeknu link, nechci) - proto většina z nich můj blog nezná, jen tuší, že něco takového existuje. A náhodní "kolemjdoucí" většinou nenapíšou komentář, takže nevím, jestli tam nějací vůbec jsou.. asi no, ale je to zanedbatelné procento...
    Já na recenzce blogerů dám, ale dívám se i do diskuzí a nebo na videa na YouTube... (pak většinou kupuju i to, co se mi nehodí, ale prostě to chci zkusit, protože... :D)
    Popravdě nevím jak by to mu bylo tehdy, pokud bych blog neměla... asi by mě to tolik nebavilo, nezajímalo a nečetla bych tolik článků... když jsem v "branži" tak mě to prostě láká, baví... já nevím :-)
    Blogování už beru jako součást svého života... nějaké zaznamenávání si svých zážitků, pocitů... mám to tady ráda... mám ráda tu komunitu, ty "svoje blogové přátele" :-) i když jich je jen hrstka... stačí mi to :-)
    Spousta článků resp. i spousta blogerů by si zasloužilo daleko větší pozornost než mají :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Bohužel to, co jsi napsala je velká pravda. Můj blog tvoří pouze bloggeři (a lidi z blogů se kterýma se bavím jako s kamarádkou, ale nepočítám to mezi přátele vyloženě) a nikdo jiný. Blogová komunita se pohybuje u ostatních blogerů, ale lidi, co nemají blog ani pomalu neví, že něco takového existuje - prostě ani nic hledat na nějakých stránkách nebudou. Otevřou internet, vyhledají si co chtějí a kliknou na nejznámější stránku, ale na blogy ani ťuk. V nejlepším případě si řeknou "blog? Hlouposti samé".

    OdpovědětVymazat
  9. Články o životě práve teď miluji, ale pak mám období, kdy je moc nemusím.
    Jinak si nemyslím, že lidé nevěří blogerům. Přijde mi to jako nejvěrohodnotnější recenze. Samozřejmě je to taky kus od kusu :)
    A co se týče blogerské komunity. Přijde mi to jako podpora od přátel, když se vzájemně sledujeme a komentujeme si zajímavé články. (Celá komunita, myslím)

    Gabux

    OdpovědětVymazat
  10. Skvělý článek :), já zatím píšu hlavně pro sebe, blog mám jako tréninkový deník - abych se mohla po čase podívat, co by šlo udělat jinak a lépe. A kdo mě čte? Rodina zatím netuší, prezentuji se hlavně v běžeckých a pejskařských skupinách na fb a tak mě čtou běžci a pejskaři.

    Největší úspěch zatím měl článek ze závodu v dogtrekingu, ten četla i velká spousta lidí z venčí blogosvěta. Letos se s fenou chystám na první závodní sezónu, takže se těším na další závodní recenze a doufám, že by se blog mohl "uchytit". Zatím je to takové moje malé půlroční miminko, ale plány mám velké :D

    Káča
    http://kacahanova.cz

    OdpovědětVymazat